Search This Blog

Sunday, October 24, 2010

jAnjI

dalam hidup kita xpernah lari dari perkataan janji, samaada kita yg melafazkannya atau orang lain yang melafazkannya kepada kita. akan tetapi adakah kita tahu apa sebenarnya makna janji itu????adakah kita tahu apa kepentingan janji???dan mungkin ramai yang tahu apa persaan jika jnji tidak dapat ditunaikan dan orang yang melafazkan mesti akan mencari seribu satu macam untuk mencari alasan atas sebab tidak dapat menunaikan jnjinya.......

sebagai manusia biasa yang tidak pernah lari dari kesilapan samaada secara sengaja atau tidak. kita harus berfikir ebih dalam sebelum kita melafazkan sesuatu janji kepada seseorang, lebh2x lagi pada mereka yang bermakana dalam hidup kita. apa pun stiap orang ada cara tersendiri yang mereka boleh fikirkan yang terbaik untuk mereka. saya hanya mampu memberikan tips sebelum berjanji, 'apabila anda berjanji nda harus fkir terlebih dahulu samaada anda mampu tunaikannya ataupun tidak, jika tidak janganlah anda cuba menaburkan jnji2x manis kepada seseorang, kerana jika dia melakukan perkara yang sama terhadap diri anda apa yang akan anda rasa???'. senang cerita fikir apa anda akan rasa andai seseorang itu tidak dapat menunaikan jnjinya kepada anda.

untuk itu, sebelum anda melukakan hati seseorang yang anda sayang anda kenala berfikiran terbuka dan berfikir secara matang samaada anda mampu melakukan perkara yang anda katakan atau pun tidak. jangan jadi seperti tin yang kosong, jika di ketuk bunyinya bising, tpi sebenarnya kosong.....so kepada mereka yang suka menaburkan jnji2x manis, selepas ney ubahlah sikap anda yang seperti tin kosong itu.


sekian.

1 comment: